Vikten i att faktiskt Vila

Alla som vandrar omkring på denna planet vet förhoppningsvis hur viktigt det är att man sover, vilar och tar det lugnt. Men är man som jag, väldigt fysiskt aktiv och tränar för att nå resultat, är vikten av att faktiskt vila Stor. Något även jag ibland glömmer.
 
Hård träning, sömn, mat och vila.
Här har vi nyckelorden för att lyckas. Med det mesta faktiskt. Byt ut hård träning med oavsett vad du vill och sömn, mat och vila kommer nästan i alla lägen att behöva stå kvar. Sen behövs det ju ofta såklart ett jäkla anama och envishet. Men sånt byggs ofta upp med tiden om man inte redan har det.
 
Vila i vilket fall tror jag många slarvar med. Jag ser ofta på nätet hur folk som har sin vilodag istället drar till gymmet och kör ett pass, för att de blev uttråkade osv. Men det är så otroligt viktigt att ge sin kropp vila. SÅ HIMLA VIKTIGT! Blir du rastlös, ta en promenad. Aktiv vila, vilket innebär tillexempel en promenad är nästan bättre än att ligga på soffan och mosa. Dock behövs det också ibland.
Är man som mig och tränar 7-10 pass i veckan måste man lägga en dag där du inte går innanför dörrarna på träningslokalen! När du tränar tillexempel hård styrketräning bryter kroppen ner protein i musklerna och det kan ta upp till 48 h för kroppen att reparera detta. 48 h snackar vi HÅRD styrketräning, men det kan faktiskt ta så lång tid. Låter du inte kroppen vila kommer du istället för att träna upp den, bryta ner den. Och jag hoppas att ingen vill uppnå det men sin kropp... Tänk på att du ska ha samma kropp hela ditt liv.
 
Sov, Ät, Vila!
 

 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad bra:) Nej det jag menar är att jag vet själv att min kropp inte mår så bra och att jag oftast är väldigt trött och är dålig på att äta mat så att jag klarar mig och jag håller helt med om det du skriver! Jag tycker det är viktigt att äta den maten och så pass mycket mat som man behöver för att orka. Jag klarar inte av att äta stora mål utan försöker fokusera på att äta flera gånger istället:) Jag förstår att det kan vara svårt att förstå exakt vad jag menar men jag hoppas en del av budskapet kom fram alltså att man ska äta så att man mår bra:) tack så mycket!

2014-01-21 @ 18:54:18
URL: http://ibelieveinyou.shapemeup.se
Postat av: emma ♣

så sant!

2014-01-21 @ 20:01:04
URL: http://supernova.blo.gg

Här kan du slänga en kommentar om du har något på hjärtat:

Vad heter du?:
Ska jag komma ihåg dig?

E-postadress: (Ta det lungt, bara jag som kan se den)

Om du har en blogg skulle jag gärna vilja kicka in!:):

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0