Fin hest, har inge gres.

Nu är det vinter och med vinter innebär även massa med snö. Eller ja, förhoppningsvis. Och är det snö så är det ju en väldigt stor chans att hästen din står och skrapar fram bar mark i hagen för att leta efter gräs, vilket inte finns under den här årstiden. Men när den går där med mulen nere i baken får många hästar i sig massor med sand osv vilket tyvärr ofta leder till kolik eller liknande. För er som inte vet vad kolik är så kan man säga att hästen får VÄLDIGT ont i magen. Och vi vissa fall, oftast inte så ofta, kan hästen bli så dålig att den måste avlivas.
 
Och då finns det ett sätt jag känner mig väldigt trygg med för att slippa oroa mig för att Gisza ska gå och få kolik, nämligen olja. Japp, helst, enligt mig, linfröolja. Detta hjälper nämligen hästen att hålla tarmarna rena och fina från sand som kan täppa igen tarmen. Oljan smörjer nämligen in tarmen. Desutom får de flesta hästar lite extra fin glansig päls av oljan. Så jag skulle STARKT rekomendera linfröolja till hästen såhär på vintern!
Men ge inte för mycket, då det kan ha en dålig effekt istället.
 

Kommentarer

Här kan du slänga en kommentar om du har något på hjärtat:

Vad heter du?:
Ska jag komma ihåg dig?

E-postadress: (Ta det lungt, bara jag som kan se den)

Om du har en blogg skulle jag gärna vilja kicka in!:):

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0