Intervallträning

Sådär, nu ska vi ta upp detta med intervallträningen lite basic basic. Som jag skrev tidigare så ska man inte träna intervaller eller ja, HIIT (Högintensiv intervallträning) förns man är igång med träningen ordentligt. Precis som det heter ska det också vara. INTENSIVT! Du ska inte orka mer än MAX 30 min. Orkar du mer har du kört alldeles för enkelt. Hur du kör kan jag skriva om i ett annat inlägg om någon är intresserad? Det viktigaste för mig i min träning är att hitta en tydlig skillnad mellan distansträningen, tempoträningen och intervallträningen.
 
Distansträningen:
Maxpuls på 70-80 % av maxpulsen med ett tempo på ca 10 km/h
Tempoträning på 80-90 % av maxpulsen med ett tempo på upp mot 12 km/h
Intervallträning och här ska pulsen vara 100% under intervallen med ett tempo på upp mot 14 km/h eller mer
 
Som ni ser blir det en bra brygga mellan dessa och alla tre träningsstilar kommer åt på olika sätt. Intervallträningen är för att jag ska klara av tempoträningen med ett bättre flås och ett högre tempo. Tempoträningen är för att jag ska orka en längre distans med så småningom ett högre tempo. I och med att jag blir mer vältränad kommer km/h stiga på varje distans. Och varje träningsstil ska jag köra minst en gång i veckan och även komplitera med styrkan och gruppass om jag vill.
 
 

Kommentarer
Postat av: victoria

SV: Sant det där. Jag hade ju tänkt att gå mot gymmnet.. kanske gör det ändå.

2013-10-11 @ 17:26:17
URL: http://smileoften.blogg.se
Postat av: Elfina ♥

Pust. Låter som en ansträngande sport haha.. Jag är för lat

2013-10-13 @ 11:00:56
URL: http://elfinas.blogg.se/

Här kan du slänga en kommentar om du har något på hjärtat:

Vad heter du?:
Ska jag komma ihåg dig?

E-postadress: (Ta det lungt, bara jag som kan se den)

Om du har en blogg skulle jag gärna vilja kicka in!:):

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0