Kosten, det viktigaste av allt!

Då var det dags att ta tag i kostfrågan som hör ihop med mitt träningsupplägg.
 
Jag ska börja med att säga att jag inte följer någon slags diet och absolut INTE 5:2. Det är en otroligt riskabel diet JAG sett inte fungerar positivt på träningsmotivation samt psyket/humöret. I alla fall inte för oss yngre.
 
Eftersom att jag just nu tränar för att minska mitt procentuella kroppsfett måste jag tänka på att göra mig av med mer kalorier än vad jag stoppar i mig. Och nej, jag räknar INTE kalorier. När det kommer till träning och välmående är kosten det viktigaste för resultat och psyket. Ska du gå ner i vikt till exempel ska du inte sluta äta kolhydrater och fett, bara dra ner på det. Detta är något många missförstår och helt slutar med. Men kroppen behöver fett och kolhydrater. Det är därifrån kroppen hämtar sin energi. Men ja, mer om det någon annan gång.
 
Min kostplan är inte så komplicerad som man skulle kunna tro kanske. Har inget strikt schema jag måste äta efter och ja, jag äter ungefär de ja är sugen på. MEN med ett hälsosamt öga. Lagom av allt är alltid bäst. Eftersom att jag just nu konditionstränar väldigt mycket behöver min kropp mycket energi men INTE från snabba kolhydrater. Utan äter fullkorn. Men jag måste samtidigt tänka på vad jag stoppar i mig såklart. Inga sötsaker i veckan, bara en utav helgdagarna kan jag få lyxa till det. Och då menar jag inte bada i godis och sötsaker utan en lagom mängd. Jag vet av egen erfarenhet att ju mer socker man äter desto mer måste man ha det. Det är ett sjukt beroende socker skapar. Alltså, socker gör det inget om du skippar lite väl mycket. Vi får i oss tillräckligt ändå!
 
Men mina måltider ser oftast ut ungefär,
  1. Sallader med lax, avokado, keso eller skinka
  2. En slät soppa med fullkornsbröd
  3. Kyckling
  4. Fisk
  5. Fullkornspasta/bulgur
  6. Tonvis med frukt och grönt
  7. MASSA MASSA vatten.

Och SÅKLART är inte detta bara vad jag äter. Variation är det bästa för kroppen! Absolut, strikta dieter där du äter samma sak i månader är otroligt effektiva för din fysik. Men kroppen behöver massvis med vitaminer och mineraler du måste få i dig och ska du då följa en sådan diet måste du använda dig av kosttillskott.

 

Kommentarer

Här kan du slänga en kommentar om du har något på hjärtat:

Vad heter du?:
Ska jag komma ihåg dig?

E-postadress: (Ta det lungt, bara jag som kan se den)

Om du har en blogg skulle jag gärna vilja kicka in!:):

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0